Rädda dina barns barnbarns framtid

Apoteket Hjärtat
Rädda dina barns  barnbarns framtid
Rädda dina barns  barnbarns framtid
Rädda dina barns  barnbarns framtid
Rädda dina barns  barnbarns framtid
Rädda dina barns  barnbarns framtid
Rädda dina barns  barnbarns framtid
Rädda dina barns  barnbarns framtid
Rädda dina barns  barnbarns framtid
Rädda dina barns  barnbarns framtid
Rädda dina barns  barnbarns framtid
About
Bakgrund.
Läkemedel gör stor nytta för oss människor men om de hamnar i naturen kan de vara skadliga. Överblivna läkemedel som kastas i soporna eller spolas ned i toaletten kan ge miljöskador. Våra reningsverk klarar inte att helt rena avloppsvattnet från läkemedel och läkemedelsrester sprids då till mark, sjöar, grundvatten och dricksvatten. Det behövs inga stora mängder läkemedel i naturen för att rubba balansen. På vilka olika sätt läkemedel påverkar miljön vet vi dock inte, men att de påverkar är däremot helt säkert. Vi vet dock att hormoner från p-piller eller hormonplåster kan göra fiskarter tvåkönade. Antiinflammatoriska läkemedel har påverkat vissa fågelarter. Antibiotika kan göra bakterier resistenta, så att det blir svårare att bota infektioner i framtiden.

Syfte.
Apoteket Hjärtat ville få fler personer i Stockholm att lämna tillbaka överblivna läkemedel.

Apotek Hjärtat ville uppmana till att samla in överblivna läkemedel i en genomskinlig påse och lämna den till Apoteket Hjärta. Även nikotinplåster och hormonplåster skulle lämnas in.

Mål.
”Målet med kampanjen var både att uppmärksamma människor om problemet och att få dom att agera...”

Målsättningen var att samla in mer läkemedel än förra gången man gjorde kampanj.

Lösning.
DN:s starka ställning i Stockholm var avgörande när Apotek Hjärtat valde DN som samarbetsparter.

Lösningen var en bilaga i tidningen med en plastpåse fastklistrad i bilagan med uppmaning att få Stockholmarna att lämna tillbaka överblivna läkemedel.

Lösningen.
DN skötte hela produktionen och distributionen från ”ax till limpa”. Dvs producerade bilagan, hanterade inklistringen av plastpåsen och vidare distributionen via tidningen till alla DN:s läsare i Stockholm.

Samplingsaktiviteten.
DN arrangerade så att tidningen delades ut av samplingspersonal i anslutning till Apoteket Hjärtat apotek. Den utdelade upplagan tog snabbt slut.

RAM-mätningen.
Apotek Hjärtas bilaga uppmärksammades av hela 53% av läsarna denna dag.

Avsändaridentifikationen låg på så mycket som att 8 av 10 kunde identifiera.

De som hade observerat bilagan tyckte att budskapet vände sig till dem. Man tyckte att bilagan var intressant, originell, lätt att förstå och efterlämnade en mycket positiv inställning till Apoteket hjärtat.

4 av 10 ansåg att dom skulle dra nytta av bilagan som dom också reagerade känslomässigt på.

Resultat.
Apotek Hjärtat är mycket nöjd med kampanjen som helhet, och extra nöjd med att dom kunde göra skillnad för miljön.

Mängden inlämnade läkemedel ifrån deras apotek ökade under kampanjperioden med hela 42% jämfört med vad som normalt lämnas in under en månad.

Det överträffade sina mål och förväntningar och ökningen var dubbelt så stor jämfört med den senast kampanjen med samma syfte.

Citat från kund.
”Vi är jättenöjda med resultatet vi uppnådde, där vi ökade mängden insamlade läkemedel med 42%. Med ett kreativt och engagerande budskap i kombination med att vi använde påsen som budbärare – och som redskap för kunden att kunna agera, blev väldigt lyckat.” Säger Fredrik Kullberg Marknadschef på Apotek Hjärtat.
Published 06 feb 2017